Woensdag en donderdag: Death Valley

21 juni 2012 - Hurricane, Utah, Verenigde Staten

Op woensdag stond er een lange autorit op het programma naar Death Valley. Over route 190 rijden we het nationale park in de loop van de middag binnen bij Paramint Springs. De rotsen en bergen langs de route hebben allemaal verschillende prachtige kleuren en de uitzichten zijn prachtig. De eerste stop in het park is bij de Mesquite Flat Sand Dunes, een aantal zandduinen. Hier wagen we ons voor het eerst buiten de geairconditioneerde auto. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot een 43 graden. Voor de gene die het willen weten haal ik even een cliché uit de kast: " het is hier andere warmte dan bij ons...."  ( bij ons hebben ze deze warmte namelijk niet). Het voelt hier in elk geval aan als een bakoven. Maar het uitzicht op de duinen is schitterend.

tegen het einde van de middag komen we aan in de oase van Furnace Creek, waar we ons hotel, de plaatselijke Ranch al snel vinden. Een mooi complex met diverse bars en restaurant en met een, jawel, gekoeld buitenzwembad. Er is ook een museum met wat stukken en materialen van de vroegere mijnbouw in dit gebied.

We houden ons gemak nog even bij de airco en drinken nog een colaatje in de bar alvorens we tegen zonsondergang nog even op pad gaan met de auto. Eerst rijden we het 20 Miles trail, een gravelpad door de rotsen en dan gaan we naar Zabriskie Point waar we genieten van de warme kleuren van de zonsondergang.

Hoewel ik niet goed wist wat voor te stellen bij Death Valley is het een prachtig maar heet gebied. De hoogst gemeten temperatuur door ons is 48 graden Celsius, conform de weersverwachting.

Na de zonsondergang nog heerlijk gegeten in het steakhouse.

Op donderdagochtend zijn we onze route vervolgt langs een aantal hoogtepunten in de Valley. We zijn op het laagste punt geweest in de USA, Badwater, 86 meter onder zeeniveau. Dit was dus het dieptepunt van de reis :-)

Hierna hebben we de Artist drive nog gereden, een route langs schitterend gekleurde rotsen en zijn we nog bij de Devils Golf Course geweest alvorens we op de rand van het park het spookstadje Rhyolite hebben bezocht. In deze stad staan enkel nog wat ruïnes van wat ooit een stad met 10000 inwoners was in de hoogtijdagen van de mijnbouw in het gebied.

Tegen de middag zijn we via Beaty en Las Vegas ( hier komen we nog terug ) naar het stadje Hurricane gereden, vlak bij het park Zion waar we morgen heen gaan.

Badwater 86 meter onder zeeniveau    Zabriskie Point

Immer gerade aus   Rhyolite