CanadAmerika 2015, dag 6: vrijdag 19 juni "Van Helena naar Yellowstone"

19 juni 2015 - Gardiner, Montana, Verenigde Staten

Dag 6, vrijdag 19 juni 2015: "van Helena naar Yellowstone"

Deze ochtend ook weer een echt Amerikaans ontbijtje met een versgebakken wafel met maplesirup. Tegen een uur of negen zijn we weer onderweg met de auto. Eerst nog even een tankstop gemaakt in Helena, en daarna gaan we de highway weer op en rijden we richting Zuidoost.

Tegen de middag bereiken we de noordingang van het Yellowstone National Park. We kopen een entreebiljet voor een week en rijden het park binnen.

Yellowstone is het NP dat bij mij erg hoog op de "verlanglijst" stond om heen te gaan. Eindelijk is het zo ver dat ik er ben.

Het is gelijk een heel ander landschap. Yellowstone NP is het oudste nationale park ter wereld en heeft een oppervlakte van bijna 9.000 vierkante kilometer.

Als we net binnen het park zijn verlaten we de staat Montana en rijden we Wyoming binnen.

Het eerste plaatsje wat we tegenkomen in het park is Mammoth Hot Springs. Het is erg druk in het plaatsje. Hier in het toeristische centrum lopen de wapitiherten gewoon over het gras.....  Het is net na de middag en we besluiten om er wat te eten. We weten in een winkeltje een hotdog en wat te drinken te bemachtigen wat we buiten aan een picknicktafel opeten. De volgens de verkoper "beste hotdog van Wyoming" laat zich best smaken.

Hierna brengen we een bezoekje aan de hotsprings zelf. Hier is het zeer goed te zien (en te ruiken) dat we ons hier in vulkanisch gebied bevinden. Yellowstone ligt op een supervulkaan immers.  De vreemd ogende terrassen van Mammoth Hot Springs zijn de grootste attractie van deze groep van warmwaterbronnen. De terrassen zijn ontstaan door het warme water, de vele mineralen en de kalkstenen bodem. Binnenin krioelt het van de bacteriën en micro-organismen die het water allerlei kleuren geven. Maar ook de vele pruttelende warmwaterbronnen in dit immense gebied toont de levendigheid van Yellowstone.

We rijden er een rondje met de auto en maken wat korte wandelingen naar diverse uitzichtpunten. Het is een indrukwekkend landschap met veel afwisseling.

Na de hotsprings rijden we nog een stukje en bekijken we nog een paar watervallen. Bij de wandeling naar de laatste waterval, de Wraith fall zien we nog een marmot en op de terugweg een gaffelbok (soort antilope).

Aan het einde van de middag rijden we terug naar de noordingang, en vervolgens naar het daarbijgelegen plaatsje Gardiner, waar wij ons hotel hebben.

Niels heeft nu nog even een extra klusje te doen...... Zijn fotocamera heeft vanmiddag een probleem opgelopen, de spiegel is losgeraakt. Met wat plaatselijk aangeschafte superlijm is de spiegel weer vastgezet op zijn plaats en kan de camera weer worden ingezet.

Vanavond gaan we nog ergens een hapje eten en een drankje nuttigen. Morgen gaan we de hele dag genieten van Yellowstone !!!!

1. Rietje van Bekhoven:
    20 juni 2015
    Jullie genieten wel denk prachtig