CanadAmerika 2015, dag 18, woensdag 1 juli "Canada Day in Banff"

1 juli 2015 - Banff, Canada

Dag 18, 1 juli 2015 "Canada Day in Banff"

Vandaag,  op 1 juli, is het feest in Canada. Het is vandaag Canada Day, de dag dat Canada haar verjaardag viert .....

Het was een gezellige dag, verslag volgt later.....

Zo, en dan nu het beloofde verslag....

Gisteren morgen eerst weer (ik weet het, het wordt afgezaagd) een heerlijk ontbijtje genuttigd in het restaurant El Torro bij het hotel.  Het weer is, in tegenstelling tot wat we gisteren in de voorspelling gezien hadden, prachtig. Het is vandaag Canada Day, een nationale feestdag in Canada. Het lijkt wel een beetje op onze Koningsdag, overal zijn mensen op straat met Canada shirtjes en Canada vlaggetjes en er zijn diverse activiteiten georganiseerd.

Wij beginnen de dag met een ritje naar de vlak bij Banff gelegen "hoodoos". Deze bijzondere rotsformaties, een beetje gelijkend op stenen mensen, zijn in vele jaren gevormd door de natuur. We maken er een kleine wandeling en genieten van de uitzichten. Na de wandeling rijden we verder naar Lake Minawanka. Bij dit stuwmeer is het erg druk met dagjesmensen (heel Canada is vandaag immers vrij). Voor ons is er niet echt veel te zien dus rijden we weer verder. De volgende bestemming is Lake Johnson. De weg naar dit meer levert wel iets heel bijzonders op. Langs de kant van de weg zien we, ongelofelijk maar waar, een echte wolf in het wild. Helaas heb ik de fotocamera nog niet helemaal paraat, en zien we dus de wolf na een korte ontmoeting verdwijnen in het bos..... We wachten nog even af, maar we krijgen hem niet meer te zien helaas.

Het zien van een wolf in het wild is heel bijzonder. In Yellowstone zagen we nog een grote groep spotters met telescopen staren naar een plek waar even daarvoor een wolf was gezien, wij treffen het en zien het beest gewoon van heel dicht bij, vlak langs de weg...

We nemen een kijkje bij Lake Johnson en daarna rijden we door naar de Torquai Mountain, een bekend skigebied in de Rockies. Heel veel is hier niet te beleven voor ons, we drinken er wat en rijden met een ommetje langs een aantal schitterend spiegelende meren terug naar Banff. Net buiten het plaatsje bezoeken we "de moeder van de Canadese Nationale Parken", the Cave and Basin.  Dit is het oudste nationale park van Canada en het is vandaag wegens de feestdaggratis te bezoeken. Heel veel is er niet te zien, maar er zijn een paar hete bronnen, en we bekijken er een presentatie over de nationale parken.

Na dit uitstapje rijden we naar het centrum en parkeren we de auto bij het hotel, om vervolgens Canada Day te gaan vieren. In het centrum is van alles te doen en vanaf een terrasje hebben we, met een biertje en een burger, een eersteklas uitzicht op de bonte stoet van "the Parade" die voorbijtrekt. Fanfares, de brandweer, verenigingen, doedelzakspelers, een ijshockeyspeler, de burgemeester, van alles trekt hier voorbij onder het motto "het is Canada Day". Het was een gezellige dag....

Morgen rijden we weer terug in de richting van Calgary, waar we begonnen zijn en de reis weer gaan afsluiten.