Vrijdag: Zion National Park

22 juni 2012 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Zion

Deze morgen was het nog maar een klein stukje rijden vanaf ons hotel in Hurricane naar het nationale park Zion. In deze tijd van het jaar, het drukke toeristenseizoen is het park niet toegankelijk met de auto dus moeten wij gebruik maken van de shuttlebussen. Dit is erg goed geregeld. Om de 7 minuten komt de shuttle langs en die stopt op de 9 mooiste plekken van het park. Vanaf deze locaties kun je korte en lange wandelingen maken in het park of naar een uitzichtpunt klimmen.

De temperatuur is vandaag opgelopen tot een 38 graden. Hoewel dit vrij warm is (fris in vergelijking met Death Valley) is dit geen belemmering voor onze plannen. In Zion loop je regelmatig beschut en als je voldoende water drinkt is het prima te doen. Bovendien wisten we voordat we aan de reis begonnen al dat het hier vrij warm zou worden dus het is geen verrassing.

Met de shuttle rijden we eerst tot het einde van de Canyon. Hier stappen we uit en beginnen dan aan onze eerste wandeling. Het dal van de Canyon is erg groen langs het nu smalle en vrij rustige riviertje de Virgin. Bij regen kan dit riviertje echter veranderen in een kolkende en levensgevaarlijke

rivier. Aan beide zijden van de Canyon torenen hoge, rode rotsen boven ons uit. Onderweg zien we een paar hertjes en veel eekhoorns (blijkbaar kunnen sommige mensen het niet nalaten ze af en toe iets te voeren). Aan het einde van de verharde pad kun je de rivier oversteken en dan nog zo'n 16 kilometer door de stdEUS smaller wordende Canyon lopen, maar dit laten we voor wat het is.

De volgende wandeling die we maken is een korte wandeling naar "wheeping rock". Deze uitgeholde rots "lekt" continu bronwater waardoor er verschillende soorten hangplanten aan de rots kunnen groeien.

Bij de andere haltes waar de shuttle stopt stappen we telkens even uit om de omgeving te bekijken. We maken nog een laatste wandeling naar lower lake, een klein bergmeertje dat continu gevoed wordt door een kleine waterval.

Court of the Patriarch   Lizard

Een van de mooiste uitzichtpunten is " The court of The patriarch" (zie foto) die we natuurlijk niet overslaan. Tijdens de korte klim zien we hier ook nog een leuke Lizard.

Als we alle punten hebben gezien zoeken we onze auto weer op en gaan we aan het einde van de middag op weg naar Bryce, waar we 2 nachten zullen blijven. Het eerste stuk van de route is werkelijk (misschien val ik in herhaling) schitterend en overtreft de verwachtingen. Ook het laatste stuk, als we in de Dixi Forest zijn aangekomen is prachtig en hoewel maar een paar honderd kilometer verderop totaal anders qua kleur en vorm van de rotspartijen.

Zion streepjes   Dixi Forest

We overnachten vandaag en morgen in Bryce City, op een steenworp afstand van de ingang van het park. Vlak voor zonsondergang nemen we alvast nog een voorproefje op de dag van morgen en gaan we alvast even het park in voor de zonsondergang. De weg door het park is erg groen gelegen en des te groter was de verrassing toen we op een parkeerplaats uitstapten en recht het amphitheater inkeken. Wat een schitterend uitzicht, maar hierover morgen meer!

Nu gaan we eerst plannen maken voor morgen, want we hebben hier een hele dag om het park met de auto en te voet te verkennen. De weersverwachting is in elk geval gunstig, de temperatuur zal volgens de berichten niet boven de 30 graden uitkomen!

Groeten Marco!!