CanadAmerika 2015, dag 15: zondag 28 juni "Jasper National Park"

28 juni 2015 - Jasper, Canada

Dag 15, zondag 15 juni 2015 " Jasper National Park "

Het uurtje tijdverschil merken we deze ochtend weer gelijk haha. Een kwartiertje later dan normaal.... We nemen een stevig ontbijt bij het hotel alvorens we vertrekken. We rijden vandaag het Jasper National Park in vanuit het stadje Jasper waar we overnacht hebben. Het eerste wat we vandaag op de planning hebben is Mount Edith Cavell. Vlak na de ingang buigen we van de hoofdweg, de Icefields Parkway af en via een twintig kilometer slingerweg, komen we aan bij een parkeerplaats. Van hieraf moeten we te voet verder. Het pad gaat bergop naar een punt waar we een schitterend uitzicht hebben op de besneeuwde top van Mount Edith Cavell en de Angel gletsjer die uitstroomt in een prachtig turquioze meer met ijsblokken.

We maken er de nodige foto's van het werkelijk prachtige uitzicht alvorens we terug gaan naar de auto. We rijden verder (maken nog wat stops om foto's te maken) naar de Athabasca waterval. Niet bepaald de hoogste waterval van het park, maar wel één van de meest spectaculaire. Een massa water klettert er met geraas naar beneden, en als je de moeite neemt op het juiste punt te komen, kun je een schitterende regenboog zien. Het is er vrij druk, waarschijnlijk omdat deze waterval ook makkelijk voor bussen te berijden is. Veel Japanners en Chinezen ook hier weer aanwezig met de nodige "selfiesticks"

Na het bezoek aan de waterval rijden we terug naar Jasper, het is inmiddels al na de middag, voor een kleine "lunch". Na het stevige ontbijt hebben we vandaag genoeg aan een koude cola en een stevige ijsco. Een ijsje gaat er prima in. Het is ook vandaag weer tropisch warm hier in Canada. Na de korte pauze rijden we verder naar de Maligne vallei, met als eindstation het Maligne meer. Onderweg zijn er schitterende uitzichten en oomweer wat wildlife. Allereerst lopen er een paar dikhoornschapen over de weg, en even later is er weer een kleine verkeersopstopping. Dit keer geen beren, maar een mamma eland en haar kalf in de bosrand. Mooi, een eland stond bij ons nog hoog op de verlanglijst om te zien deze reis, dus die kunnen we weer afstrepen.

We rijden verder naar het Maligne meer, waar we wat rondwandelen en foto's maken. Hierna rijden we weer terug richting Jasper. Zowat halverwege de toeristische weg zien we plotseling een zwarte beer op de weg wandelen. Nog geen auto's erbij dus wij zijn de eerste die deze beer spotten ;-) We maken wat foto's maar al snel verdwijnt hij weer in het bos. Dit zijn wel onze beste berenfoto's tot nu toe concluderen we. Na de beer rijden we verder naar de Maligne Canyon, waar de rivier in duizenden jaren door de rotsen heen is gesleten. Ook hier maken we weer een kleine wandeling. Hierna rijden we met een korte stop in Jasper (om nog wat blikjes pils en cola in te slaan) terug naar het hotel.

Het Jasper NP is echt een heel mooi park, de uitzichten, bergen, gletsjers, meren, watervallen, echt alles is aanwezig hier. Prachtig!

Na een heerlijke douche onder het genot van een koude Budweiser mijn foto's van vandaag bekijken en mijn blog bijwerken, en ff appen met mijn schatje natuurlijk ;-)