Jodelahiti 2014, een reis door de Alpen. Dag 8

6 juni 2014 - Unterassling, Oostenrijk

Dag 8, vrijdag 6 juni 2014

Deze morgen nemen we afscheid van ons Gasthof Brunner in Hafling waar we de laatste 2 nachten hebben verbleven.
Na het ontbijt stapen we in de auto voor een "autodag".

Vandaag staat de grote dolomietenroute op het programma. Deze autoroute brengt ons van Merano naar La Cortina D'Ampezzo en voert over een aantal bergpassen in de Italiaanse Dolomieten.

Het weer is aan onze zeide vandaag (de verwachtingen vor de komende dagen zijn prima ). De zon schijnt uitbundig en wat wolkjes maken het geheel af. De route is al vanaf de eerste kilometer prachtig.

De eerste stop maken we bij de Karersee. In dit azuurblauwe meer reflecteren een aantal bergen van de Dolomieten.

De eerste serieuze pas die we voor de wielen krijgen is de passo di Sella. Deze pas ligt op 2244 meter hoogte. De uitzichten (misschien val ik in herhaling maar het is niet anders) zijn adembenemend. Er ligt nog vrij veel sneeuw omdat het de afgelopen winter enorm heeft gesneeuwd in de Alpen en Dolomieten.
De volgende pas is de passo di Gardena. Via deze 2121 meter hoge pas komen we dan aan in het bergdorpen Corvaro in Badia. Via een kleine pas Campolongo rijden we naar Arabba. Boven op de pas lunchen we wat bij een klein restaurantje.

Vervolgens komen we via de Falsaregopas (2105m) aan in het bekende ski-oord  Corina D'Ampezzo.

De route is ook erg populair bij de motorrijders heb ik zo de indruk. Te pas en te onpas rijden zo de auto's en bussen met regelmatig gevaarlijke acties voorbij.

Na Cortina vervolgen we onze weg via het meer van Misurina naar onze slaapplaats voor vanavond, Assling, nabij Lienz. Hiermee sluiten we het Italië gedeelte weer af en zijn we terug in Oostenrijk.
Aan het einde van de middag arriveren we bij de Walter Stubn.

Ook hier in Assling hebben we prachtig weer en ons appartement, dat weer op een berghelling gelegen is, geeft een (daar zijn we weer) prachtig uitzicht op de bergen. Na een welkomst biertje is het tijd om wat op te grissen en dan gaan we eens kijken of we ook hier weer iets lekkers kunnen eten ;-)