Jodelahiti 2014, een reis door de Alpen. Dag 7

5 juni 2014 - Hafling, Italië

Dag 7, donderdag 5 juni 2014

Het gebied hier in de buurt van Hafling, 10km van Merano, leent zich uitstekend voor wandelingen. Het gebied zelf is een glooiend plateau met bossen en alpenweiden en wordt omringt door bergen van boven de 3000 meter. Dit samen levert spectaculaire uitzichten op.

Ronald en ik maken een rondwandeling vanuit Verano naar de Knottnkino.
De knie van Niels werkt helaas niet mee dus stuurt hij ons alleen op pad.

De knottnkino wordt als volgt omschreven op de website van Meranoland:

"Wie zegt dat een film altijd door mensenhanden moet zijn gemaakt? Dat dacht ook de kunstenaar Franz Messner, toen hij in 2000 bij de Rotstein-Kogel in de bergen boven Merano 30 zitplaatsen uit staal en kastanjehout neerzette en daarmee een unieke bioscoop creëerde. Het draaiboek dat voor uw ogen afloopt als u in de stoelen van het Knottnkinos plaatsneemt, is uniek en alleen door de natuur geschapen, maar daarom niet minder interessant. In tegendeel. Halverwege Hafling en Vöran kan de bezoeker genieten van film die nooit eindigt – en dat zonder reclamepauzes.Het uitzichtU kijkt uit over het hele Val d’Adige/Etschtal met het Meraner Becken, van waaruit stervormig de zijdalen aftakken. De Dolomieten en het natuurpark Texelgroep vormen het decor; de steden Merano/Meran, Lana en Eppan beneden in het dal en de omliggende dorpen fungeren als rekwisieten. De geheime hoofdrolspelers zijn echter weer en wind. Een voortdurend wisselende belichting en zicht zorgt voor special effects in 3D, die je in de bioscoop niet beleeft. En in de loop van het jaar worden de bergen en dalen met hun wisselende kostuums die wisselen in het ritme van de jaargetijden de ware hoofdrolspelers van film, die helemaal rondkomt zonder gages."

Onder prima weersomstandigheden maken we deze mooie, 3 uur durende wandeling. Bij het Knottnkino genieten we een tijdje van het schitterende uitzicht terwijl we uitrusten voor de 2e helft.

Om een uur of half 2 zijn we terug bij het gasthof en voegen we ons weer bij Niels, die op het terras van het zonnetje geniet met zijn laptop. We drinken wat en eten een huisgemaakte apfelstrudel.

In de namiddag rijden we naar Merano en brengen we een bezoek aan slot Trauttmansdorff met zijn botanische tuinen. In het slot verbleef keizerin Sissi als ze in het kuuroord Merano was.

De enorme botanische tuin is 12 hectare groot en heeft een enorme schat aan planten, bloemen en bomen uit de hele wereld, afgewisseld met diverse waterpartijen.
Deze tuinen zijn een bezoek zeker waard en we wandelen wat rond door de diverse thema's.

Aan het einde van de middag rijden we terug naar Hafling om ons wat te verfrissen en straks weer aan te schuiven voor de maaltijd.