Jodelahiti 2014, een reis door de Alpen. Dag 15 (SLOT)

13 juni 2014 - Roosendaal, Nederland

Dag 14, vrijdag 13 juni

De laatste dag van deze vakantie staat in het teken van de terugreis.

Gisterenavond hebben we nog heerlijk buiten gegeten bij het leuke restaurantje "Das Gerberhaus". Het restaurant is gevestigd in een 17e eeuws vakwerkhuis.

Vanmorgen genieten we nog op ons gemakje van het laatste vakantieontbijtje hier in Neustadt an der Weinstrasse en dan laden we voor de laatste keer alles in de auto en verlaten we het wijngebied.

Via Luxemburg en België rijden we huiswaarts. Onderweg maken we nog even een stopje bij een paar waterbouwkundige projectjes.

De éérste stop maken we bij de scheepslift van Strepy-Thieu. De gigantische scheepslift is in 2002 in gebruik genomen en kan schepen tillen tot 1.350 ton. De schepen overwinnen met de lift in één keer een hoogteverschil van ruim 73 meter.
De lift staat op de Belgische lijst van "Grote Nutteloze Werken". Het project heeft zo'n 625 miljoen euro gekost en was oorspronkelijk bedoelt voor de scheepvaart voor de kolenmijnen. De mijnen waren echter al dicht voordat het project gereed was...

De laatste stop is vlak in de buurt van deze scheepslift en heeft hetzelfde doel. Hier maakt men echter geen gebruik van een lift maar van een hellend vlak, vandaar ook de naam: Het hellend vlak van Ronquières. Deze "scheepslift" is eind jaren 60 in gebruik genomen.

Na deze 2 projecten te hebben gezien rijden we het laatste stuk door naar Nederland, waar we aan het eind van de middag arriveren en de vakantie als beëindigd kunnen beschouwen.

Het is weer mooi geweest !!

:-))