Dinsdag: Arches NP en Canyonlands NP

26 juni 2012 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Landscape Arch      Delicate Arch

Vandaag hebben we een hele dag om de omgeving van Moab te verkennen. Na het ontbijt in het zaakje naast ons hotel rijden we als eerste naar het Arches NP. Ons eerste doel is een wandeling aan het einde van de weg door het park, de wandeling naar Landscape Arch. Deze natuurlijk gevormde boog is de grootste bekende natuurlijke boog. De overspanning is 88,4 meter breed. In 1991 werd deze boog in 1 klap bijna 2 keer zo groot toen er een stuk rots uit de boog brak. De wandeling is gelukkig vrij vlak en ongeveer een 2 mijl lang en goed te doen bij 35 graden. Op de route zijn ook nog een paar andere bogen te zien.

Bij de volgende stop maken we een wandeling naar de Windows. Hier zijn ook weer een stuk of 4 natuurlijke bogen te zien. Onze laatste wandeling in dit park maken we naar het bovenste uitkijkpunt van de Delicate Arch. Deze boog kom je in alle folders over de staat Utah tegen en is erg beroemd. De meest bekende afbeelding van deze boog wordt van boven gemaakt. Het is echter een pittige klim daarna toe en met dit warme weer slaan we deze klim over. Tevens staat op dit uur van de dag de zon beter voor fotografie vanaf het uitkijkpunt.mvanaf het uitkijkpunt hebben we een mooi uitzicht op de boog.

Rond 2 uur zijn we terug in Moab waar we een lekkere sandwich nemen als lunch met een verkoelende Pepsi.

Wannabee Park Ranger  Double Arch

Na deze verfrissing rijden we naar het 2e park in de omgeving van Moab, het Canyonlands NP. Het park wordt door een Canyon in 3 verschillende gebieden verdeeld. Vanwege onze locatie en beschikbare tijd kunnen we alleen het Island in the Sky gedeelte van het park bezoeken. Onze eerste stop is bij het uitkijkpunt Shafer Canyon Overlook. Hier hebben we een werkelijk fantastisch uitzicht over de Canyon. Het volgende ponton ons programma is een korte wandeling naar de Mesa Arch. Bij deze boog zijn de uitzichten zomogelijk nog mooier dan in het Arches park. Druk is het op deze mooie plek totaal niet. Als we er aankomen zijn er 3 andere personen, later zijn we er helemaal alleen om van het uitzicht te genieten. We trekken de conclusie dat deze reis eigenlijk een aaneenschakeling van hoogtepunten is. De uitzichten waarvan we mogen genieten zijn, zoals hier bijvoorbeeld fenomenaal. Ook concluderen we dat we nog wel langere tijd in de omgeving van Moab hadden kunnen verblijven want er is nog van alles te doen, bijvoorbeeld kun je er mooie 4x4 tochten maken als je een Jeep zou huren of gaan raften op de Colorado.

Na het genieten van het uitzicht bij de Mesa Arch lopen we terug naar de auto en rijden we nog wat verder naar diverse uitkijkpunten. Bij de Green River Overlook hebben we een mooi uitzicht over de door de Green rivier uitgesleten Canyon die door het landschap slingert.

hierna is het weer tijd om terug te gaan naar Moab om het stof en zweet van onze lichamen te wassen en onze watervoorraden aan te vullen. Bij het Zax restaurant eten we nog een prima bereide steak alvorens we de dag met een koude Budweiser besluiten.

Shafer Canyon Overlook  Mesa Arch

Marco op Mesa Arch  Green River Overlook

1. Bert:
    27 juni 2012
    Nou Marco het zijn weer prachtige foto's.
    Groetjes Bert.