CanadAmerika 2015, dag 8: zondag 21 juni "Yellowstone part II"

21 juni 2015 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Dag 8, zondag 21 juni 2015: "Yellowstone Part II"

Vandaag de tweede hele dag in het Yellowstone National Park. Na 2 nachten in Gardiner, aan de noordwest ingang van het park, slapen we de komende 2 nachten in een lodge in Grant Village.
Nadat we zijn uitgecheckt in het hotel verlaten we rond negen uur Gardiner en rijden we naar het Yellowstone NP.
Een eerste stop maken we bij een 50 miljoen jaar oude versteende boom.
Gisteren hebben we een tip gehad dat er aan de weg naar de noordoost ingang veel bizons zijn gezien, op de vlaktes aan de Lamar rivier. Deze weg nemen we dan ook, en al vrij snel zien we een paar bizons. Een klein stukje verderop zien we een eerste kleine kudde bizons met kalveren. Nog een stukje verder zien we een kleine groep gaffelbokken. We nemen de tijd om ze even te fotograferen.
We rijden verder en als we bij de vlakte aankomen, blijkt de tip niet gelogen.....
Ontelbaar veel bizons grazen er op de vlaktes rond de rivier. Indrukwekkend. Naar onze inschatting zijn het er minimaal duizend, verdeeld over een aantal grote kuddes.
We rijden nog een stuk verder en dan zien we bij een uitzichtpunt een behoorlijk aantal mensen met grote verrekijkers en telescopen. We nemen een kijkje maar we hebben geen idee waar men naar staat te kijken. Navraag leert ons dat er deze ochtend wolven zijn gezien op de berg tegenover het uitkijkpunt, en de spotters hopen een glimp op te vangen van de wolven.
We spreken er ook nog iemand die vlak achter ons heeft gereden en die heeft op de heenweg een paar beren gezien. Een paar foto's worden getoond als bewijs. Jammer, waren we gisteren net te laat, vandaag dus net te vroeg.
We rijden de weg weer terug, aangezien we ons doel, het zien van een grote kudde bizons, hebben bereikt.
Op de weg terug komen we dan plotseling in een opstopping terecht. We zien een paar rangers en een behoorlijk aantal mensen, dus onze zintuigen gaan direct op scherp. Ik heb namelijk gelezen over zogenaamde "bear-jams", files die veroorzaakt worden omdat er ergens een beer wordt gezien.
Inderdaad, als we voorbij rijden zien we een beer van de heuvel af komen, vrij dicht bij de weg. We parkeren zo snel als het kan de auto, pakken de fotoapparatuur en vervoegen ons bij de rest van de spotters.
Niet heel ver van de weg zijn twee zwarte beren te zien! Helemaal top!!!
Nadat we een serie foto's van de beren hebben gemaakt rijden we verder. De volgende stop is de Tower waterval. Hier nemen we ook een kijkje, en we eten een hotdog als lunch bij het restaurantje.
Na de lunch rijden we verder richting de Yellowstone Canyon. Vlak voordat we bij de afslag komen van de route over de noordflank van de canyon, is er weer een opstopping. Bear-jam schiet weer door ons hoofd, dus zo snel als het kan parkeren we en springen we uit de auto. Dit keer echter geen beren. Wel 2 prachtige wapiti herten. Het zijn twee stieren met prachtige geweien op hun kop. Een schitterend beeld. Deze dag begint zich echt te ontwikkelen tot een superdag.
Nadat we de herten hebben bekeken, rijden we verder naar de canyon. We stoppen weer bij een aantal uitzichtpunten. We hebben echt schitterende uitzichten op de canyon en op de lower Yellowstone waterval. We maken ook nog een wandeling naar een behoorlijk stuk lager gelegen uitkijkplatform.
De Yellowstone Canyon is echt heel mooi om te zien.  Inmiddels is het al weer het einde van de middag, en wordt het tijd om naar het Grant Village te gaan rijden, waar we in de Grant Village Lodge een paar nachten zullen verblijven.  Op de weg er naar toe maken we nog één keer een stopje bij een kokende modderpoel en een "drakengrot".
En nog één keer komen we in een opstopping terecht.... Hebben we eerder gezegd niet meer te stoppen voor bizons, dit keer moeten we wel omdat een kudde op het dooie gemakje de weg aan het oversteken is.....
Tegen zessen checken we in bij de logde en gaan we naar de kamer.

Vandaag was een hele mooie dag, totaal anders dan de vorige dag hier in Yellowstone. Lag de nadruk gisteren vooral op de geothermische bezienswaardigheden, als geisers en poelen, vandaag overheerste de wilde dieren.

Tot vandaag zijn we erg verwend geweest met WiFi verbindingen in de hotels. Vandaag en morgen is er geen gratis internet, alleen een vrij prijzig betaald internet. Ook de mobiele telefoon werkt hier niet, zodat zowel wattsapp en het ouderwetse sms-en maar zeer beperkt mogelijk is.

Geen zorgen dus voor het thuisfront als er even geen bericht komt hier vanuit Yellowstone
;-)