2013 IERLAND, dag 10: dwars door Ierland, van de westkust naar de oostkust

4 juli 2013 - Dublin, Ierland

Vanmorgen een prima ontbijtje met roerei en gerookte zalm, toast en scones met huisgemaakte jam. Hierna hebben we nog even een kleine rondleiding gehad van Noel door de tuin, waar onder andere wilde orchideeën groeien.

Hierna is het tijd om afscheid te nemen van deze prima, ecologisch gerunde B&B en gaan we op weg om Ierland te doorkruisen van de westkust naar de oostkust, terug naar Dublin.

Via allerlei mooie binnenwegen rijden we naar de ruïnes van Clonmacnoise, 7km ten noorden van Shannonbridge. Clonmacnoise was ooit één van de belangrijkste kloosters van Ierland. Het terrein bevat enkele oude kerken, Keltische kruizen, 2 ronde torens en graven die alle in zeer goede conditie zijn. Als eerste bekijken we een filmpresentatie over Clonmacnoise. Daarna gaan het complex bezichtigen en fotograferen. De belangrijkste originele Keltische kruizen zijn binnen gezet om ze te beschermen tegen de weersinvloeden. Buiten zijn ze vervangen door replica's, die nauwelijks van de originele te onderscheiden zijn.

Nadat we alles hebben bekeken, en ik mijn pet nog even aan de andere kant van het muurtje heb terug gehaald (het waait vandaag weer) eten we nog even een broodje in het kleine restaurantje bij het complex.

hierna rijden we verder via Tullamore naar Trim waar we één van de grootste Ierse stadskastelen kunnen bekijken.

Na een bezoek aan Trim is het alweer de hoogste tijd om door te rijden naar Dublin. Het laatste stukje nemen we de snelweg. Aangekomen in Dublin worden we weer gastvrije onthaalt door Brian, in dezelfde B&B als waar we de reis zijn begonnen.

Vanavond gaan we weer wat eten en het is te verwachten dat de avond afgesloten zal worden met een versnapering in de om de hoek gelegen pub "the Goose"......