2013 IERLAND, dag 9: De Burren en The Cliffs of Moher deel 2

3 juli 2013 - County Clare, Ierland

Deze ochtend ziet het weer er een stukje beter uit dan gisteren. Het gisterenavond gesmede plan om vandaag de hoogtepunten van gisteren te bezoeken en de lange, voor vandaag op het programma staande lange autorit te laten vervallen wordt ten uitvoer gebracht.

Omdat we morgen ook al weer een lange rit voor de boeg hebben voelen we er meer voor om vandaag de beentjes eens te strekken en wat minder tijd in onze automobiel door te brengen.We beginnen met een kort ritje (5 km) naar Ballyvaughan waar we de auto parkeren en de veters van onze wandelschoenen aanspannen. De waterflessen worden gevuld en de fotocamera's  in gereedheid gebracht. We hebben hier een uitgepijlde wandelroute gevonden door the Burren. De landschappen die we te zien krijgen zijn afwisselend en er zijn verschillende mooie uitzichten. De ondergrond varieert van versleten, rustige asfaltweggetjes, met stenen bezaaide bospaden tot met stenen muurtjes omrande weilanden met koeien en schapen. Het weer is prima om te wandelen en er wordt zelfs even wat blauwe lucht tussen de wolken waargenomen.Na een kleine 3 uur komen we terug bij de auto en rijden we, na een korte tankstop, door naar het volgende punt op onze lijst, Corkscrew Hill. Dit is een uitzichtpunt boven op één van de vele heuvels hier in the Burren. Om er te komen moet je een aantal haarspeldbochten nemen. Na van het uitzicht te hebben genoten en wat plaatjes te hebben geschoten rijden we via smalle, rustieke landweggetjes verder naar de Poulnabrone Dolmen, een 5000 jaar oud grafmonument dat pas in 1986 is ontdekt en opgegraven.Het is inmiddels al ruim in de middag en in het dorpje Kilfenora stoppen we even bij een lokale pub om een hapje te eten. Bruin brood met lokaal gerookte zalm staat vandaag op het menu.Na de lunch en een korte babbel met de oubeigenaar gaan we weer naar buiten. Tot onze schrik bemerken we dat er wat regen valt. Het zal toch niet zo zijn dat wederom de Cliffs of Moher aan ons zicht onttrokken zullen worden?We wagen het er op en rijden er toch maar heen. Als we er aan komen is het gelukkig wel weer droog maar er is wel wat mist. We gaan toch maar even kijken en het valt ons gelijk op dat er,ondanks de mistbanken, toch een stuk meer te zien is dan gisteren. Het is er ook een stuk drukker. We zien ineens wandelpaden en kliffen die we gisteren niet konden vermoeden. Dit is duidelijk één van de grote attracties van Ierland. Na de Cliffs of Moher te hebben aanschouwd rijden we langs het plaatsje Doolin en verder via de kust terug naar onze B&B.

Vanavond gaan we nog wat eten in een klein,lokaal restaurantje en dan hebben we morgen weer een fikse autoroute voor de boeg die ons weer naar Dublin zal brengen.