2013 IERLAND, dag 6: De ring of Kerry

30 juni 2013 - Killarney, Ierland

Vandaag staat de, naar men altijd zegt, de prachtige autoroute over "the ring of Kerry" op het programma. We verlaten Killarny en beginnen aan de beroemde route.Omdat de meeste grote touringcars de route tegen de klok inrijden, hebben wij besloten om met de klok mee te rijden zodat we er zogezegd niet achter blijven sukkelen op de smalle wegen.Waar de weergoden waren ons gisteren nog erg gunstig gezind waren werken ze ons vandaag wat tegen. Het is wat mistig en het motregent wat in het begin van de rit. We stoppen even op het uitzichtpunt Lady's View. Hierna begint het echt wat te regenen. Dit levert nog wel een leuk plaatje op met een regenboog, maar helaas ontneemt deze regen en mist ons wel de uitzichten.Rond half 2 bereiken we het plaatsje Killorglin wat betekend da we zo goed als aan het einde van de ring zijn gekomen. We gaan hier wat lunchen en tijdens de lunch slaat het weer, gelukkig voor ons, geheel om. Het wolkendek is gebroken en de zon doet volop haar best om er weer iets moois van te maken.Deze weersverandering betekend dat we toch na de lunch de smalle "gap of Dunloe" gaan rijden. Deze smalle bergpas doorkruist het nationale park Killarny en bied ons mooie uitzichten. Op het einde passeren we ook nog een paar turfvelden waar de turf lig te drogen. Op de smalle bergweg is het gelukkig niet al te druk me auto's want passeren van tegenliggers is een lastige klus en niet al te best voor de lak van de auto. Intussen begrijpen we wel beter waarom onze huurauto nogal bekrast was toen we hem opgehaald hebben. Het is sowieso aan te bevelen een volledig verzekerde auto te huren ipv met de eigen auto hierheen te gaan. De wegen zijn vaak smal en ipv een berm is hier vaak een heg die je niet kunt ontwijken als er een tegenligger aankomt.  De route over de Dunloe Gap is mooi en aan het einde komen we weer op de feitelijke Ring of Kerry terecht. We stoppen ten tweede Malé bij het uitzichtpunt Lady's View en nu is er meer te zien. Het is er ook een stukje drukker geworden. De laatste stop die we maken op de toeristische route is bij de Torc waterval. Een korte wandeling vanaf de parkeerplaats brengt ons vlak bij de waterval. Niet bepaald te vergelijken met de watervallen van Iguazu maar toch de moeite om even te bezoeken. Het stikt er momenteel alleen van de hongerige muggen.

Na de waterval rijden we terug naar onze B&B in Killarny.