2013 IERLAND, dag 5: Van Cork naar Killarny

29 juni 2013 - Killarney, Ierland

Om een uur of negen nemen we afscheid van onze overnachtinsadres en rijden we naar het nabijgelegen plaatsje Blarney. De grootste attractie van dit toeristische plaatsje is het waarschijnlijk bekendste kasteel van Ierland, Blarney Castle. Ook wij brengen vandaag een bezoekje aan dit mooie kasteel en beklimmen de torens om een bezoekje te brengen aan de Blarneystone. Wie deze steen kust zal de gave van de welbespraaktheid ontvangen. Na een bezoekje aan het kasteel maken we een wandelingetje door de prachtige kasteeltuin.

Hierna verlaten we Blarney en gaan we onderweg met de auto richting de kust. De volgende stop maken we in het plaatsje Kinslae waar we het prachtig gelegen Charles Fort bezoeken. De uitzichten vanaf dit 17e eeuwse fort zijn schitterend.

hierna vervolgen we onze weg en rijden we, onder prima weersomstandigheden vandaag, verder langs de Ierse kust. De route is erg mooi en de zon laat zich vandaag van zijn beste kant zien. De temperatuur loopt rond de middag zelfs op tot rond de 25 graden. Een paar wolkjes aan de lucht maken het beeld compleet.

De volgende stop op de route is de Drombeg stone circle. Via een smal weggetje waar we gelukkig geen tegenliggers ontmoeten komen we bij de kleine parkeerplaats van waar af we na een korte wandeling bij de circelvormige stenenrij uitkomen. Dit bouwsel is een overblijfsel uit de 5e eeuw. Iets verderop zijn ook nog de overblijfselen van een hut een kookpot uit het ijzertijdperk te zien.

De route brengt ons hierna in de richting van het plaatsje Glengarif. Hier buigen we af naar het schiereiland Beara. Halverwege dit schiereiland nemen we de weg die ons over de schitterende Healy Pass naar de andere kant van het schiereiland brengt. De uitzichten vanaf de bergweg zijn prachtig. Als we weer zijn afgedaald is het alweer aan het einde van de middag en is het de hoogste tijd om door te rijden naar de eindbestemming van vandaag, Killarny.

Killarny zal voor de komende 2 dagen onze uitvalsbasis zijn voor de trips naar de Ring van Kerry en het schiereiland Dingle.

Foto's van vandaag heb ik geüpload in het fotoalbum.