2013 IERLAND, dag 4: Op weg naar Cork

28 juni 2013 - Cork, Ierland

Deze ochtend laten we het het leuke en gezellige stadje Kilkenny achter ons en rijden we een stukje zuidwaarts richting Kells.

De reden om even een omweg via Kells te maken is de Kells Priory. Dit is één van de weken nog niet geëxploiteerde ruïnes van Ierland en is het bezoeken zeker waard. De vroegste overblijfselen van deze ruïne zijn uit de 12e eeuw. Het grootste deel is echter ut de 15e eeuw.

Verder vinden we in Kells nog een oude watermolen en een mooie oude brug.

Hierna vervolgen we onze weg en rijden we naar het plaatsje Cashel. We bezoeken hier de Rock of Cashel. De Rock of Cashel is majestueus gelegen op een goroene heuvel. Dikke muren omheinen een nederzetting compleet met Ronde Toren een 12e eeuwse kapel en een dakloze abdij.

Na Cashel rijden we naar Cahir voor een bezoekje aan het kasteel aldaar. Het kasteel is gesticht in 1142 en is één van de grootste van Ierland.

na de lunch zetten we koers naar het havenplaatsje Cobh. Deze havenplaats was de laatste die de Titanic ooit aandeed alvorens zij koers zette richting Amerika. Na een kort bezoekje rijden we door naar Middleton waar we een rondleiding nemen door het Jameson Experience. Deze oude whiskeystokerij was tot 1975 in bedrijf alvorens de naastgelegen nieuwe fabriek de productie overnam. De oude destilleerderij is daarna omgebouwd tot museum. Het is een mooie weergave van het proces en we ontdekken dat men hier eigenlijk toen al heel "groen" bezig was. Zo goed als alles werd aangedreven door een enorm waterrad. Als backup gebruikte men een stoommachine.

Na de rondleiding is het voor een aantal personen nog mogelijk om deel te nemen aan een proeverij. Als gecertificeerde Jameson Whiskey proevers verlaten we later de destilleerderij weer en gaan we onze B&B opzoeken in Cork.

Morgen vervolgen we onze route in de richting van Killarny.

Foto's van vandaag zijn te zien onder het kopje " foto's"