de Grand Canyon

4 juli 2012 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Vandaag staat alweer het laatste nationale park van deze reis op het programma. Wel een publiekstrekker van formaat, namelijk de Grand Canyon.

Door deze Canyon loopt de Coloradorivier. Deze rivier heeft de 435 kilometer lange kloof in de loop der jaren uitgesleten. De Grand Canyon is tussen de 15 en 29 kilometer breed en het gesteente dat nu zichtbaar is, is volgens metingen al 2 miljard jaar oud. De grote van de Canyon is inmens en haast niet met de fotocamera vast te leggen. Je moet het met je eigen ogen aanschouwen.

Met de auto rijden we door het park en stoppen we op de uitzichtpunten om van de prachtige vergezichten te genieten. Bij één van de eerste stops land er vlak bij ons een condor op een rotspunt. Van deze volgels leven er maar 227 in het wild. Een aantal jaren geleden was deze vogelsoort zo goed als uitgestorven. Na een intensief kweekprogramma is er nu weer een klein bestand dat in het wild kan overleven. Alle exemplaren zijn voorzien van chips zodat ze gevolgt kunnen worden, vandaar ook het nummer dat aan de vleugels van de vogel zit. Het is toch wel bijzonder om zo'n zeldzame vogel in dit uitgestrekte gebied van zo dicht bij te kunnen zien.

Condor E3, één van de 227 nog in het wild levende condors

In de loop van de middag komen we aan in het Grand Canyon Village. De route langs de Grand Canyon mag vanaf hier niet meer met de auto gereden worden. Om de volgende uitkijkpunten te bereiken gaan we met de shuttlebus.

de Grand Canyon   de Grand Canyon

Eind van de middag zijn we terug in de village en gaan we naar ons hotel (in de village). Voor het eerste deze vakantie hebben we geen airco op de kamer, wat inhoud dat het daar dus best warm op is, hoe goed de 2 ventilatoren hun best ook doen.