CanadAmerika 2015, dag 10: dinsdag 23 juni "van Yellowstone naar Missoula"

23 juni 2015 - Missoula, Montana, Verenigde Staten

Dag 10, dinsdag 23 juni 2015: " van Yellowstone naar Missoula"

Ook deze ochtend, na een laatste nacht in het Yellowstone park te hebben doorgebracht nuttigen we weer een heerlijk ontbijtbuffet in het restaurant van Grant Village.
We brengen nog even een bezoekje aan de winkel en dan gaan we rijden.
Voor de laatste keer doorkruisen we het Yellowstone park, dit keer van oost naar west.
Via de Hayden vallei (waar we gisteren het geluk hadden een grizzlybeer te zien) rijden we naar de westelijke ingang van het park.
We zien onderweg nog de nodige bizons, die soms letterlijk op de weg staan deze keer, een paar wapitiherten en gaffelbokken.
Op de plaats waar we gisteren de grizzly gezien hebben staat een hele meute spotters met verrekijkers en telescopen op de heuvel, mogelijk willen zij ook een glimp opvangen van de niet al te vaak geziene bewoner van het Yellowstone park.
Bij de westingang is het een drukte van belang en er staat een lange file van auto's en campers die het park in willen komen. Gelukkig is het minder druk op de weg om het park te verlaten.
We laten Het prachtige nationale park Yelllowstone achter ons en rijden in noordwestelijke richting vandaag naar Missoula. Nadat we het park uit zijn wordt het een echte roadtrip dag.
Vanaf het park is het nog zo'n 270 mijl tot aan Missoula.
De uitzichten zijn afwisselend vandaag. Soms rijden we door brede valleien, omringd door de Rocky Mountains, en dan weer door de bergen.
Het weer is prima vandaag,  enkele wolkjes en veel zon. Hoe dichter we bij Missoula komen, hoe meer het opwarmt. Uiteindelijk komt de temperatuur uit op net iets boven de dertig graden Celsius.
Onderweg komen we nog door een paar oude mijndorpjes. Op de kaart staan ze aangegeven als "spookstadjes", maar als er in een stadje nog een paar vervallen gebouwen uit de gouzoekerstijd staan, dan noemen ze het al snel een spookstad.
Uitzondering is het plaatsje Nevada City, waar men er een soort museum van heeft gemaakt. We kijken er even rond en bewonderen wat geroeste oude apparatuur uit vervlogen tijden.
Hierna rijden we verder. Een stukje verderop zie ik in een dode boom een grote roofvogel. Een American Bald Eagle ! ( Amerikaanse zeearend), het symbool van Amerika.
We parkeren snel de auto langs de kant van de weg, monteren de telelens weer op de Nikon en maken snel een paar foto's. Niet lang daarna vliegt hij weg en gaat verderop langs de weg zitten. Nog even een paar foto's alvorens hij definitief buiten beeld verdwijnt.
Rond een uur of vijf komen we aan in het warme Missoula, waar we inchecken in het hotel voor deze avond.
Dit wordt onze laatste nacht in de Verenigde Staten. Morgen rijden we verder naar het noorden en passeren we weer de grens met Canada. Aan het einde van de dag hopen we morgen aan te komen in Cranbrook, waar we dan een nachtje gaan slapen voordat we verder rijden naar het Revelstoke National Park in het Canadese British Columbia.