2013 IERLAND, dag 2: Kilkenny

26 juni 2013 - Kilkenny, Ierland

Gisterenavond hebben we prima gegeten bij een Italiaans restaurant op loopafstand van onze B&B. Hierna hebben we nog een biertje gedronken bij "the Goose" alvorens we redelijk bijtijds zijn gaan slapen.

Vanmorgen had onze gastvrouw een prima Iers ontbijtje verzorgt, inclusief de blackpudding. Aan het ontbijt ontmoeten we de andere gasten van deze B&B. zij vertegenwoordigen Frankrijk, Zwitserland, Australië en de Verenigde Staten. gastvrouwe Julie is goed gehumeurd en vertelt honderduit.
Na het ontbijt nemen we voorlopig afscheid van Dublin, waar we op het einde van de reis zullen terugkeren en gaan we op weg naar Kilkenny.
Eerst rijden we een stukje over de snelweg maar vanaf Naas gaan we de kleinere wegen opzoeken.

Onze eerste stop is in het plaatsje Moone waar we op zoek gaan naar het grootste High Cross van Ierland. Voordat we dit kruis uit de 9e eeuw gevonden hebben (we moeten nog wat wennen aan de bewegwijzering) vinden we nog een ruïne van een oud kapelletje waar we stoppen om wat te fotograferen. Een werkman in Moone wijst ons uiteindelijk de weg naar het High Cross (in zijn beste Iers/Engels) en dan is het snel gevonden.

Vervolgens gaan we op zoek naar Kilkea Castle maar deze is momenteel om onduidelijke redenen gesloten dus rijden we door naar Castledermot waar een 20 meter hoge toren staat die het enige overblijfsel is van een 9e eeuwse monnikenklooster. De kerk die aan de toren gebouwd is dateert van later.

De volgende stop is nabij het plaatsje Carlow. Hier bevind zich het grootste Dolmen (soort van hunebed) van Ierland. Het granieten monster heeft een deksteen met een gewicht van meer dan 150 ton en is naar schatting 5000 jaar geleden gemaakt. Een korte wandeling brengt ons bij de Browne's Hill Dolmen, zoals dit bouwwerk heet.
Hierna gaan we wat lunchen in een pub in het plaatsje Carlow zelf.

Na de lunch vervolgen we de weg naar Kilkenny.
In Kilkenny aangekomen parkeren we onze auto in een parkeergarage en gaan we te voet op verkenning in dit mooie plaatsje.
Allereerst lopen we naar het prachtige kasteel (Kilkenny Castle)waar we foto's maken van het kasteel en de rozentuin. Verder bezoeken we nog de St.Canice kathedraal en de Black Abby.
Na de wandeling gaan we onze B&B opzoeken waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Het ziet er prachtig uit en het is op loopafstand van het centrum.

Na een korte rustpauze lopen we naar het centrum en op aanraden van onze gastvrouw gaan we wat eten bij The Kytlin Inn. Het is er druk maar men serveert er een prima steak van Iers rund. Er speelt live muziek wat de sfeer in deze toch al sfeervolle omgeving zeker nog meer ten goede komt. Op gitaar en banjo brengen de muziekanten een flink aantal Ierse klassiekers ten gehore wat ons de gelegenheid bied om in deze sfeer een paar lokaal gebrouwen specialiteiten uit te proberen. De stad Kilkenny is tenslotte de thuisbasis van de Smithwick brouwerij....