CanadAmerika 2015, dag 19, donderdag 2 Juli "terug naar Calgary"

2 juli 2015 - Calgary, Canada

Dag 19, donderdag 2 juli 2015 "terug naar Calgary"

Ook vandaag is het weer prachtig weer hier in de Rocky Mountains en ook de temperatuur is meer dan aangenaam, achter in de 20 graden. Na het ontbijt nemen we afscheid van het leuke toeristische Banff en gaan we op weg naar Calgary.

Onderweg, niet heel ver van  Banff, brengen we nog even een bezoekje aan het plaatsje Canmore. Ook Canmore is net als Banff prachtig gelegen in een dal, en is omringd door imposante bergen. De reden dat we een bezoekje brengen aan Canmore is dat er een museum is over de Royal Canadian Mounted Police, oftewel de Mounties. Er is een oude barak die is omgebouwd tot een klein museum. We lopen er wat rond en krijgen wat uitleg van de beheerder, die gisteren ook duidelijk een fijn feestje heeft gevierd met Canada Day....

We kijken nog even rond in het dorpje en dan rijden we verder naar Calgary, de stad waar we onze reis door de Rockies begonnen zijn. Heel veel hebben we op deze, wat eigenlijke laatste echte vakantiedag is, niet gepland. We rijden nog even langs het olympisch centrum, waar onder andere de olympische bobsleebaan en springschansen nog staan van de olympische Winterspelen van 1988. Na ons olympisch bezoekje eten we nog even een burger in een gezellige pub niet ver daar vandaan.

Tot slot rijden we nog een rondje door het centrum van Calgary, om te kijken hoe het staat met de voorbereidingen van het grootste evenement van Canada, de Calgary Stampede die morgen begint. Dit 10 daags rodeo festival is het grootste van de wereld en trekt elk jaar zo'n één miljoen bezoekers naar de stad. Tevens zijn er tijdens de Stampede parades, concerten en tentoonstellingen in de stad. De hele stad staat op zijn kop en we zien overal al tribunes en tenten in het straatbeeld. Ook zijn er al een aantal cowboys en cowgirls te zien.

Als we genoeg gezien hebben rijden we door naar het hotel waar het ook vanwege de Stampede een drukte van belang is. Na het inchecken gaan we naar de kamer en pakken we onze tassen weer netjes in voor de terugvlucht van morgen.

Vanavond gaan we nog even naar "The Kings Head" om een biertje te drinken en een hapje te eten. Morgenochtend rest ons dan nog een ritje naar het vliegveld, het inleveren van onze huurauto en dan vliegen we met een overstap in Toronto weer huiswaarts. Als alles volgens plan verloopt zetten we dan op zaterdagochtend 10:10 weer voet op Nederlandse bodem waar we zullen worden opgewacht door mijn Cassie ;-)  en rest ons nog een ritje van Amsterdam naar huis.